Vaksine og katten din.Husk også årlig revaksinering

Hvorfor må jeg vaksinere katten min?

• Vaksinasjon er den viktigste måten å beskytte katter mot alvorlige smittsomme sykdommer.
  • Både ute og innekatter bør ta vaksine.
  • Man bidrar til å holde et lavt smittepress for hele kattebestanden.
  • Syke katter skal ikke vaksineres. En helsesjekk må derfor gjennomføres for sjekke at katten er frisk før vaksinering. Det gir også mulighet til å oppdage eventuelle sykdommer eller problemer på et tidlig stadium.

Hvor ofte skal katten vaksineres?

Grunnvaksinen består av to vaksinasjoner. Vaksine gis med cirka 4 ukers mellomrom. For kattunger anbefaler vi vaksinasjon ved 12 og 16 ukers alder. Eldre kattunger og voksne katter kan også få grunnvaksine og oppfølging med årlig revaksinering. Pass på den årlige revaksineringen- Dersom dette glemmes, kan det være aktuelt å starte med en ny grunnvaksine for å få god nok beskyttelse.

Katter må revaksineres en gang året hele livet for å opprettholde god immunitet mot sykdommer.

Chance_Eukanubacat

Hvordan beskyttes katten av vaksinen?

Vaksinen tilfører en ufarlig variant av aktuell mikroorganisme som katten deretter beskyttes mot. Dette gjør at immunforsvaret aktiveres, og gjør katten mer motstandsdyktig mot sykdommen.

Bivirkninger
Katten din kan få en ufarlig lokalreaksjon på injeksjonsstedet i form av en liten hevelse eller klump. Denne forsvinner vanligvis i løpet av noen uker. Det er ikke uvanlig at katten kan bli noe nedstemt og lettere påkjent i løpet av de første dagene etter vaksineringen. Reaksjonen er normal og forbigående.
I ytterst sjeldne tilfeller kan det oppstå en akutt allergisk reaksjon på vaksinen. Dette vil i så fall sannsynligvis skje mens du fremdeles er hos oss til behandling.

Hva skal katten vaksineres mot?

Den bør vaksineres mot kattepest og katteinfluensa. Der smittepresset er stort,  som i omplasseringsenter, kan en også vurdere å vaksinere mot andre sykdommer.

Ved utenlandsreise er det aktuelt med vaksinasjon mot rabies.
Kattepest forårsakes av et parvovirus (felint panleukopenivirus) som er relativt vanlig i Norge. Kattens parvovirus fører til feber, slapphet, manglende matlyst, oppkast og diaré. Katten kan også bli smittet av hundens parvovirus. Kattepest kan være dødelig, spesielt for kattunger. Hos drektige katter kan det medføre abort.

Katteinfluensa er et samlebegrep for kattens smittsomme luftveisinfeksjoner. Det er som regel to smittestoffer, kattens calicivirus og kattens herpesvirus (rhinotrakeittvirus). Disse fører til lidelser hovedsaklig i de øvre luftveier med snue og rennende øyne. Komplikasjoner kan føre til lungebetennelse.

Rabies er en fryktet sykdom forårsaket av rhabdovirus. Sykdommen finnes ikke i fastlands-Norge, men er påvist på Svalbard- blant annet hos Polarrev. I Europa er det særlig rødreven som smitter hunder og katter. Smitten overføres ved bitt.

Viruset angriper hjernen og gir hjernebetennelse slik at dyrene endrer oppførsel. Ville dyr kan oppføre seg som tamme, mens snille dyr kan bli aggressive. Deretter oppstår lammelser som gradvis brer seg til hele kroppen. Sykdommen fører nesten alltid til død hos både dyr og mennesker. Dersom pasienter kommer under behandling umiddelbart etter smittefarlig kontakt, er det mulig å unngå at sykdommen bryter ut.

Ta kontakt for vaksinasjon av katten din på telefon 55 24 21 44

Vi setter omsorg med dyrene i fokus

myrbo-logo

1 Comment on Vaksine og katten din.Husk også årlig revaksinering

1. louis hoogland // December 30, 2017 at 12:21 // Reply

Hei, et år siden fikk katten min en vaksinasjon mot rabies. Nå vil jeg ta med katten til Nederland. Hvor lenge vil denne vaksinasjonen være gyldig?